CABIN HOOD GIKK GLOBALT  

 

Vi dro til Imingfjell i Buskerud sammen med arkitekt Grethe Løland i Arkitektværelset for å fotografere og skrive historien om den lille tøffingen av en fjellhytte hun har tegnet. Nyhetsbrevet med tekst og bilder spredte seg raskt på de beste arkitektur-magasinene fra USA til Japan og Tyskland. Ikke så overraskende egentlig, så fin som den er.

 

DET GRØNNE ER OFTE DET BESTE

 

Etterspørselen etter økologisk mat øker. Men fortsatt er det mange som ikke vet hvorfor det er bedre for klima, smak og dyrevelferd å velge grønt. Vi har hjulpet Rema 1000 med å fortelle kundene alt de ikke trodde de trengte å vite om økologi og grønn livsstil. 

 

HELTENES HÅNDBOK

 

Hvordan løser Maiken Caspersen Falla overgangen fra skisko til joggesko når vintersesongen er over? Hva gjør Emil Iversen for å forberede seg mentalt foran et mesterskap? Og hva er Petter Northugs ultimate treningstur? Hva spiser de? Hvor løper de? Hvordan restituerer de? Vi har laget magasin for DÆHLIE med alle treningstipsene du aldri ville turt å spørre Marit Bjørgen om. 

 

 

DÆHLIES NYE BRAND VOICE

 

Det er 20 år siden Bjørn Dæhlie brukte navnet sitt og en hel bærepose med gullmedaljer til å lage sin egen merkevare for sportstøy. 16. september skiftet merket navn og ham. Med ny, moderne design og verdens beste skiløpere som testpiloter og "brand heroes", er sportstøyprodusenten klar for 20 nye år.

IBY har hjulpet DÆHLIE og WE Oslo med merkevarens nye språklige identitet og tone of voice i den engelske kommunikasjonen. En entusiastisk gjeng som brenner for å fortelle de beste historiene og lage det råeste treningstøyet.   

 
 

BEDRE TIDER FOR HVERDAGSKYLLINGEN

 

Det er når du står med en liten fjærball i hånden, midt i et varmt kyllingfjøs at du virkelig skjønner at det spiller en rolle hvordan de dyrene vi skal spise har det. Rema 1000 og Dyrevernalliansen ble enige om å samarbeide om å gjøre dyrevelferden bedre i kyllingfjøset. Vi ble med til Trøndelag for å hilse på den aktive kyllingrasen Hubbard, som vokser saktere og lengre. Og som dermed har det bedre.

 

TYVENS HISTORIE

 

Det er som å komme til en helt annen verden. En litt hemmelig oase utpå holmen. Det er ikke bare skryt når vi sier at THE THIEF er et godt sted å komme til enten du er Justin Bieber, bydelsturist eller innholdsprodusenter på jobb.

Entusiastiske hotellfolk er en fryd å jobbe sammen med. Og det trekker jo ikke ned at maten og drinkene de serverer er kunstverk verdt å stikke av med. Fullt på høyde med Astrup Fearnley-kunsten som henger på veggene. 

Vi har samarbeidet med THE THIEF og Siri Løining/Story Days med slogans, tekster og foto til hjemmesider og sosiale medier. Noen av bildene har havnet i magasiner over hele verden.  

 
 

I FORM MED FIT FOCUS

 

Sammen med sønnavinden fra Tjøme, Desirèe Andersen, Pilar Forlag og designer Christine Sanne Sunde har vi laget bestselgerboka “Fit på 30 dager”.

Så nå har vi nesten sluttet å kjøpe kanelboller – og har fredagstrim på IBY-kontoret.

 
 

Ord og bilder. Det er det godt innhold består av. 

Tekst som snakker med din stemme. Som når gjennom det overdøvende digitale universet. Bilder som forteller. Som blir ikoner i din historie. Det er det som er godt innhold.

Din historie. Godt fortalt.

 

FJELLET SOM FØDTE EN BOK

 
 

For ganske nøyaktig 50 år siden var en håndfull klatrere samlet i en villa på Bygdøy i Oslo. Der besluttet de å stifte Norges første, åpne klatreklubb. Klubben ble oppkalt etter fjellet de klatret i, Kolsåstoppen i Bærum, en 379 meter høy kolle med bratte stup i to himmelretninger. 

IBY har produsert boka I begynnelsen var fjellet for Kolsås Klatreklubb. Det er en jubileumsbok, men også en historie om norsk fjellsport, utbredelsen av sportsklatring, konflikten rundt innendørsklatring og verdien av å røyke pipe på standplass. 

Torbjørn Ekelund har skrevet teksten, Kristin Sauge har laget designet.

 

ADVOKATENES FØRSTEINNTRYKK

 

Advokatfirmaet Torstrup skulle skifte navn, få nye partnere og flytte til ny adresse. Det var på tide å børste støvet av nettsiden og få seg nye kommunikasjonsverktøy.  

 

 

BAKEBOK FOR GODT BRØD

 

Det var det perfekte oppdraget. Lage godt innhold for Godt Brød. Det økologiske bakeriet skulle feire 20 års jubileum og ville lage bok.

Samtidig trengte de innhold til nettsider, faceboook, instagram og nyhetsbrev. Vi slo det hele sammen. Bokprosjektet ble et lokomotiv for å lage masse godt innhold til bakeriet. 

En liten bonus var at vi aldri spist så mye gode solsikkebrød, surdeigsbrød, baguetter, rundstykker, kanelboller, skoleboller, nøttescones... 

 
 

MAT MAT MAT!

 

Annenhver måned flytter vi fotostudio hjem til Per Asbjørn for en dag. Da lager han mat som Marte tar bilder av til spalten Pappas Beste. En serie som har vært fast på menyen i Matmagasinet NORD siden de startet opp for andre gang i 2011.

Det var også denne serien som ble til kokeboken Pappamat i 2013. 

Vi er utrolig stolt av å bidra til det vi synes er det tøffeste og mest uavhengige matmagasinet i landet. 

 
 

CABIN HOOD

Det er vakkert på høyfjellet på Imingfjell i Uvdal i Buskerud. Men det er vindfullt og værhardt. Det merket vi da vi dro sammen med arkitekt Grethe Løland for å ta bilder på høsten 2018. Det var fortsatt litt fine høstfarger igjen. Men det var allerede begynt å bli kaldt i vindkastene. Og dagslyset forsvant før vi fikk sukk for oss. 

Men da kunne vi gjemme oss inne under den beskyldende hetta som gir den 73 kvadratmeter store hytta sin karakteristiske form.

Imingfjell har som mange andre hytteområder i Norge,  relativt strenge byggeforskrifter. Alle hytter må ha delte vinduer, stående ytterpanel, triple vannbord og saltak med 22-27 graders vinkel. Men Grethe ville ikke la det stoppe ønsket om å lage noe helt eget.

–Begrensinger stimulerer til lekende kreativitet. Og i dette tilfellet ble det et mål i seg selv å forsøke å skape noe nytt innenfor rammene, sier arkitekten. 

Hyttetomten ligger på 1125 m.o.h., og i utgangspunktet innenfor et utsatt skredområde. Men da Arkitektværelset fikk en mer detaljert skredanalyse, viste den at hytta ville ligge klar av faresonen. 

–Vi beholdt den opprinnelige ideen fra skissene, med en beskyttende «hette» mot fjellet. Bygningen får en subtil ikonisk form innenfor byggereglene, i et område der de fleste hytter ser like ut, sier Løland.

Da vi skulle fortelle verden om den lille hytta, fant vi fort ut at vi måtte fremheve det hetteformede taket. I nyhetsbrevet og i henvendelser til arkitektmagasiner ble The Hooded Cabin en slående tittel sammen med de enkle og nordisk kjølige og eksotiske bildene. 

Kraften i arkitekturen er det som gir gjennomslag, men vi er ganske stolte av at det aller største nettmagasinet om arkitektur, arkitektenes oppslagsverk ArchDaily, ganske raskt plukket opp historien. Det gjorde også arkitekturmagasiner som Inhabitat og livsstils- og designmagasiner som  Designboom, Hypebeast og New Atlas . Hytta har også blitt omtalt i koreanske Imboldn, italienske The Tree Mag, russiske Architectual Digest tsjekkiske Novinky, italienske Icon Design Magazine og herremagasinet Men’s Gear. Sistnevnte har vel og merke diktet fritt videre på historien, men de er skikkelig entusiastiske, så da så. 

På Instagram har tyske Archisustech og franske Journal du Design postet bilder av #HoodedCabin. Mens enda flere nettsteder og papirmagsiner har bedt om materiale.         

Det ser ut til at den lille Trehette virkelig har fått seg en god tur ut i verden. Og det fortjener hun.